Otázky k odpovedi "42"

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Dan Brown a tí druhí

VitruvianPodľahol som masovému ošiaľu a prečítal si Da Vinciho kód. Zostalo mi veľa času a tak som zhltol aj Bod klamu a Anjelov. Ostal som zmätený a vydal sa hľadať PRAVDU..

Da Vinciho kódPo prečítaní Da Vinciho kódu som ostal príjemne zmätený. Považujem sa za človeka pomerne dobre podkutého v oblasti histórie, dejín umenia a kultúry a dokonca ani kryptografia a dejiny tajných spoločností nestáli na okraji mojich záujmov. Vedel som, že Brown operuje s istými nevyvrátiteľnými faktami ale pritom neuveriteľne dobre zavádza čitateľa. Obrazy, ktoré som tisíckrát predtým videl som si bol donútený stiahnuť z internetu a pozorne prehliadal po milimetroch štvorcových. Samozrejme aj ja som po prvýkrát uvidel to, čo asi státisíce čitateľov Downových bestselerov a to ma veľmi znepokojilo. Kde je pravda?

Pri čítaní Foucaultovho kyvadla od Umberta Eca, ktoré je asi najporovnateľnejšie s Da Vinciho kódom, som pri pasážach s tvrdo historickou tematikou pociťoval autoritu talianskeho profesora semiotiky a mal som pocit, že sa môžem spoľahnúť na uvádzané fakty. Eco prečítal tony kníh, ku ktorým sa bežný smrteľník nedostane a preto, keď sa vo fikcii opieral o reálie proste som mu bezhranične veril. ECO by predsa netliachal do vetra! (Dnes na Slovensku vyšlo Ecove stručné vyjadrenie k Da Vinciho kódu)

O Brownovi som nevedel zhola nič a keby bol aj profesorom histórie (je učiteľ angličtiny) na ktorejkoľvek univerzite v USA, nepožíval by u mňa väčšiu autoritu ako učiteľ dejepisu na strednej elektrotechnickej v Janovej Lehote. Úroveň amerického školstva, s výnimkou MIT, v mojich očiach našemu základnému či strednému nesiahalo donedávna ani po členky.

Napriek tomu všetkému ma Da Vinciho kód očaril. Vedel som, že ma autor zavádza, ale na tú krátku chvíľu pútavého čítania som mu to dovolil. Však ja sa s tebou vyrovnám keď skončím, hovoril som si a skutočne hneď po dočítaní som skočil do knihkupectva a našiel dve kontrabrownovské knihy, od ktorých som si naivne sľuboval, že mi ukážu pravdu.

Simon Cox: Šifra mistra Leonarda - FAKTA
cena 259 Sk - u mňa ušetríte 259 Sk

Podtitul "Samozvaný prúvodce po skutečnostech ukrytých ve fiktivním příběhu" znel veľmi sľubne, až do momentu kedy som sa do knihy začítal. Ide vlastne len o slovník jednotlivých pojmov, ktoré sa  v originálnej knihe vyskytli - niečo ako Sprievodca Tolkienovou Stredozemou, pričom viac ako polovicu hesla tvorí zhrnutie v akom kontexte sa objavilo u Browna. Druhú polovicu tvorí málo fundovaná stredoškolská práca, ktorú si autor snažiaci sa vyťažiť zo slávy predlohy maximum možno nechal písať kamarátovými študentami za prísľub, že na polroka neprepadnú.

Zarazilo ma už len zaradenie hesla Robert Langdon, čo je úplne fiktívna postava. Jej spojenie s realitou je len do očí bijúca podobnosť mena hlavného hrdinu s geniálnym americkým výtvarníkom, ktorý pripravil ambigramy pre Anjelov a démonov - knihy, kde sa Robert Langdon po prvý raz objavil. Stránku Johna Langdona sa oplatí pozrieť. Ak si myslíte, že samozvaný expert po skutočnostiach ukrytých v Da Vinciho kóde Cox nejakého Johna Langdona pozná a spomenie ho, ste úplne vedľa. Knihu som odložil bokom (na niektorých internetových kníhkupectvách je vypredaná - žiaľ nevaroval som vás včas) a pátral ďalej.

M. F. Urresti: Tajemství šifry mistra Leonarda
cena 309 Sk - u mňa ušetríte 309 Sk

Tento raz bez bombastického podtitulu. Prečítal som si teda kto sú autori a tiež to spočiatku vyzeralo sľubne - historik, v španielskom rozhlase prezentujúci reláciu o UFO a ďalších záhadách a žurnalista, zástupca riaditeľa časopisu o Záhadách človeka a vesmíru. V chvíľkovom pomätení mysle som prehliadol, že obaja pôsobia v krajine, ktorá sa po úspešnom zlikvidovaní vyspelej a v tú dobu ešte mierumilovnej a kultúrne tolerantnej arabskej civilizácie osemstoročnou reconquistou pasovala za hrdú hradbu svetového katolicizmu. Čo objektívne by mohli potomkovia Tomasa de Torquemadu napísať o autorovi útočiacom na samotné základy ich skorumpovanej cirkvi?

Celý deblasfemizujúci pamflet tejto autorskej dvojice glorifikujúci nepoškvrniteľnosť a neomylnosť cirkvi svätej je zhrnutý v opise Da Vinciho kódu na strane 23: "tato kniha je bezpochyby  tím nejhloupějším, nejnepřesnějším, málo informovaným, stereotypním, zmateným a populistickým příkladem pulf fiction, co jsem kdy četl" Argumentácia na úrovni starých babiek vychádzajúcich v nedeľu z kostola s čerstvým výtlačkom jedinej literatúry, ktorú kedy čítali - Katolícke zvesti - sa tiahne prvými 24-mi stranami. Po 24. strane som knihu znechutene odhodil a išiel hľadať adresu autora, že ho požiadam o vrátenie ekvivalentu 309 Sk v Euro + odškodné za stratu času a verejné ospravedlnenie obetiam inkvizície.

Brownova kniha rozhodne nie je stereotypná (stereotypná je len v konfrontácii s Anjelmi a s Bodom klamu - ale o tom nabudúce), nie je ani hlúpa a málo informovaná. Jediné s čím súhlasím je, že je nepresná či skôr skresľujúca, inakšie by mu jednotlivé "fakty" nemohli dokonale zapadať do ucelenej mozajky - ale presne kvôli tomuto som hľadal vedecky fundované alternatívy!

Urrestovci okrem starého známeho argumentu "šak aj pán farár povedali" neuvádzajú takmer žiadne fakty, neodvolávajú sa na zdroje. Argumentujú hmlisto "máme k dispozici texty, které dokazují, že křesťanství před rokem 325 nebylo takové, jak se líčí v románu" - koniec dokazovacieho konania, neuviedli ani či tie texty sú zo Strážnej veže alebo ich farár v Oviede čítal pri nedeľnej kázni.

Keď tomuto naslovo vzatému historikovi dochádzajú dôkazy z jediného historického zdroja, ktorý má skutočne zmáknutý a aj ho sebaisto uvádza, síce E-cristians.com, neostáva mu iné než vsadiť na osobné invektívy voči úbohej hlavnej hrdinke príbehu Sophii: "Sohie, hlavní hrdinka, francouzská policistka specializující se na kryptografii, vypráví, co jí řekl dědeček: od anglického slova PLANETS lze odvodit 62 významú. Sophie strávila tři dny nad anglickým slovníkem než je všechny našla. Nejsem kryprograf, ale beru-li v úvahu i plurály, našel jsem těch významú 86 za 30 minut" Ja len gratulujem k obdivuhodnému intelektuálnemu výkonu autora, ktorého kredit neznižuje hádam ani to, že vymyslená Sophia mala mať v tom čase 8 rokov.

Hľadal som spôsob ako usvedčiť Browna z falšovania historických faktov. Prvých 24 strán vyššie recenzovaného pamfletu (Maleus Maleficarum XXI. storočia) ma naopak presvedčilo, že Da Vinciho kód je hneď po Foulcaultovom kyvadle naďalej jedna z najpútavejších kníh aké som v poslednej dobe čítal. Slovenský knižný trh žiaľ stále neponúka fundovanú kontrabrownovskú alternatívu, ktorá by mi ukázala správnu cestu. (Oprava: dostal som ešte jeden tip odporúčaný ľudmi, v ktorých úsudok verím, keď si nájdem čas a prečítam možno sem doplním)

POZNÁMKA 1 pre tých čo sa dostali za kritickú stranu 24: prosím vás povedzte mi, že to všetko bola len paródia na faktografiu a že som to mal čítať až od strany 25!

POZNÁMKA 2 pre všetkých: poznáte / čítali ste knihu, ktorá Brownove "fakty" uvádza v skutočnom svetle a nebola by napísaná šialenými klerikálmi, alebo paparazzami parazitujúcimi na sláve hviezd? Môže byť (teda inak ani nemôže) aj v angličtine, pošlite link plíz.

NA ODĽAHČENIE: Katolík sa pýta Žida: "Žid, pre boha živého, ty fakt veríš, že Mojžiš luskol prstami a more sa pred vami rozostúpilo?" Žid sa zamyslí a odpovedá: "A ty veríš, že sa Ježiš suchou nohou promenádoval po hladine Genezaretského jazera?" Katolík očervenie a kričí: "Ale toto je niečo úplne iné, toto je náhodou PRAVDA!"


Padlo mi do očí | stály odkaz

Komentáre

  1. Kniha
    Prečítaj si bettsleller Svätá krv a svätý grál

    http://www.martinus.sk/?uItem=15509
    publikované: 09.08.2005 09:03:39 | autor: m-bryo (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Ďakujem za pekné resumé
    Knihy som síce nečítal. Nemám dôvod zastávať sa ľubovolnej církvi, všetky bez rozdielu majú svoje "muchy" a majú tendenciu ich bagatelizovať, ale pre zaujímavosť som si k danej téme vypočul dvojicu kazní: "The Fallacies of Da Vinci Code, defending the Canon" a "Rebuttal of da Vinci Code" z tábora evanjelikálneho kresťanstva.

    Vraj sa ku knihe chystá aj film, takže to veľa ľudí zarobí na tejto šikovnej zmesi histórie a fikcie.
    publikované: 09.08.2005 10:01:32 | autor: Thalen (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Vďaka za tip m-bryo
    ten názov mi niečo hovorí, neviem, či sa náhodou nespomína dokonca aj v D.V.K. Popis aj recencie znejú zaujímavo takže skočím si ju do Artfora mrknúť (nechcem zase kupovať mačku vo vreci:)

    Nevdojak sa mi ale pri tom resume na Martinuse vynorila iná záhada - keď sa v Čechách z ničoho nič objavili tajomné dokumenty dokazujúce nevýdanú starobylosť staročeskej literatúry - Rukopisy ZH a KD. Vtedy tiež takmer všetci verili v ich pravosť a rukopisné boje majú svojich prívržencov dodnes (http://kix.fsv.cvut.cz/rkz/csr/).

    Tiež sa o tom popísalo kopec článkov, kníh a dokonca vzniklo aj tematické vydavateľstvo a to dávno po niekoľkonásobných dôkazoch že išlo o podvrhy. Keby v tom čase bola v ČSR komerčne o niečo vyspelejšia kinematografia už máme trhák..

    Renneské dokumenty budú asi z podobnej fajty. Ale iste sa na to mrknem :)
    publikované: 09.08.2005 14:38:52 | autor: Tony (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. Kniha
    Je to veľmi zaujímavá kniha, a uvidíš, že si nekúpiš mačku vo vreci!Ja som ju čítal ešte pred Da Vinciho kódom.Ani som nevedel, že taká kniha existuje
    publikované: 09.08.2005 15:50:38 | autor: m-bryo (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. ...
    Ja neviem, ale prečítala som si jedinú stránku z Da Vinciho Kódu a stačilo. Podla mňa možno zaujímavé čítanie ale riadna hovadina...Môj osobný názor a prepáčte za môj výlev úprimnosti :o)
    publikované: 09.08.2005 20:28:28 | autor: Blackbird (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. Nech už je Dan Brown akokoľvek
    dobrým spisovateľom a manipulátorom ľudských mozgov (kampaň) a popritom všetkom zaútočil na niečo (skôr niekoho), na koho je v tejto zkorumpovanej dobe veľmi populárne útočiť, nič to nemení na fakte, že takmer všetky súvislosti sa autor vymyslel.<br /><br />BTW - Hodláš sa aj ty ospravedlniť židom, kresťanom, nemcom... za to, že žiješ v štáte, ktorý kedysi dávno ľudí týchto národností/cirkví prenasledoval?
    publikované: 10.08.2005 13:47:38 | autor: Gnaag (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. 2Gnaag - vysvetlenie
    "takmer všetky súvislosti si autor vymyslel" - trochu silné konštatovanie, ale ako som v článku uviedol som si vedomý, že veľa z toho je čo Brown napísal je len inteligentné vodenie za nos a práve hľadanie toho, čo je na tom celom pravda a čo fabulácia dalo vzniknúť tomuto príspevku. Namiesto toho som našiel len propagandistický brak.

    BTW - môj prastarý otec bol nemecký žid, prastará matka z maminej strany nemecká evanjelička (teda kresťanka), prastrýko (tiež kresťan) dostal doživotie na Solovkách, starý otec za Slovenského štátu sedel v Ilave za sériu protifašistických letákov a akcií (civilný odboj, nie komunistický), potom nám komanči vyvlastnili a zdemolovali rodinné majetky a dedo ostal naslobode ale pod stálym dozorom ŠTB.

    V 1939 som mal mínus 37 rokov (a máš pravdu, nijak som Židov v tom čase nebránil pred vyvražďovaním zo strany kresťanského štátu).

    <b>Skutočne by som sa rád ospravedlnil, za všetko čo mi odporúčaš, ale žiaľ s takýmto kádrovým profilom by to odo mňa vyznelo ako čisté pokrytectvo.</b>

    Okrem toho som nepochopil, prečo by som to mal vlastne robiť? Nechcel si pôvodne okomentovať nejaký iný príspevok? Nemusíš sa za to hanbiť, aj ja občas pošlem SMS na nesprávne číslo...
    publikované: 11.08.2005 08:41:43 | autor: Tony (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. 2Gnaag II
    Aha, pár dní mi to síce trvalo, ale už som pochopil na čo (trochu scestne) reaguješ..

    Urrestovcov som označil za potomkov Torquemadu nie preto, že sú Španieli ale preto, že používajú metódy inkvizície. Keby boli Američania, nenazval by som ich <b>potomkami</b> ale <b>nasledovními</b> Torquemadu.

    Ich argumentácia pripomína hráča pokru, ktorý si freneticky nárokuje výhru na základe toho, že "<i>je predsa všetkým od začiatku jasné že som v tejto hre víťaz, tak načo mi vôbec rozdávate nejaké karty!</i>"
    publikované: 13.08.2005 22:55:17 | autor: Tony (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. :)
    Doporučujem pokračovanie Svätej krvi a svätého grálu s názvom Mesiášov odkaz.Ďaľšie fascinujúce čítanie.Asi nie pre Blackbird :)
    publikované: 17.08.2005 07:58:46 | autor: m-bryo (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014